Spotkanie klubu dyskusyjnego krośnieńskiej Lewicy
W czwartek 18 marca 2021 odbyło się kolejne już spotkanie Klubu Dyskusyjnego Lewicy w Krośnieńskim Centrum Lewicy przy ulicy Franciszkańskiej 10 w Krośnie. W spotkaniu udział wzięli członkowie i sympatycy partii lewicowych z terenu Krosna i powiatu krośnieńskiego oraz członkowie młodzieżowych organizacji lewicowych. Uczestnicy dyskutowali na tematy dotyczące współczesnych problemów ludzi młodych zainteresowanych działalnością w partiach i ruchach politycznych. Uczestnicy wspólnie doszli do wniosku, że poglądy polityczne zwykle kształtują się w młodym społeczeństwie poprzez odwrotne odbicie sytuacji politycznej która ich otacza. W chwili obecnej ze względu na fakt, że władzę w naszym kraju pełnią ugrupowania o poglądach prawicowych efektem sprzeciwu u młodych ludzi jest skierowanie swoich poglądów politycznych na lewicowe tory. Należy zauważyć, że w społeczeństwie ciągle trwają pojęcia ideologii lewicowej czy też prawicowej co jest mylne; ideologia w kontekście wyrazów „lewica” i „prawica” to jedynie skrót myślowy, ani jedna, ani druga nie jest ideologią w podręcznikowym znaczeniu tego słowa. „Lewica” i „prawica” to określenia stosowane do rozróżnienia ideologii, ideologiami mogą być na przykład. konserwatyzm, liberalizm czy komunizm, a „lewica” i „prawica” to terminy o szerszym znaczeniu.
Uczestnicy zauważyli jednak, że, obecnie definicja poglądów lewicowych zwłaszcza wśród młodzieży zmieniła się diametralnie. Po pierwsze wynika to zarówno z braku szczegółowej wiedzy, jak i niechęci do jej pogłębiania. Przeciętny Polak traktuje pojęcia lewica czy prawica bardzo wybiórczo – upraszcza je aż przestają one mieć jakiekolwiek znaczenie. Ewolucja pojęcia „lewica” spowodowała, że ciężko jest jednoznacznie oddzielić postulaty lewicowe od prawicowych i/lub liberalnych. Osoby, które identyfikują się jako te mające poglądy lewicowe z jednej strony są za rozdziałem kościoła od państwa, większą swobodą poglądów wyznania i orientacji seksualnej z jednoczesnym pełnym prawem kobiet do decydowania o sobie i o swoim ciele, a z drugiej strony popierają gospodarkę rynkową, własność prywatną, ograniczenie interwencjonizmu państwa, niskie podatki czy ograniczenie polityki socjalnej państwa.
W kolejnym temacie dyskusji uczestnicy skupili się na problemach dzieci i młodzieży którzy nie uczęszczają do szkół oraz na długofalowych skutkach izolacji. Rozumiejąc cel „lock-downu” zadajemy pytanie – Czy polski rząd ma przygotowane środki i programy które pozwolą nauczycielom i psychologom prowadzić pomoc dla dzieci i młodzieży poszkodowanych przez zamknięcie szkół i izolację społeczną?
Klub dyskusyjny spotyka się co dwa tygodnie, serdecznie zapraszamy do udziału w dyskusjach.